diumenge, 17 de gener de 2010

Japan Rail Pass i els trens al Japó

Aprofito aquí per fer una explicació dels diferents trens que hi ha al Japó i que és molt important tenir clar perquè canvia el preu i el temps de cada trajecte.

Comencem: El més ràpid i car és el shinkansen. Si heu de fer com jo i comprar el bitllet veureu que us donaran dos bitllets i que heu de posar a la màquina cada vegada. A més, cada bitllet té un valor en iens. El motiu és que amb un d’ells pagues la distància i amb l’altre pagues el suplement per pujar al shinkansen. És més, per garantir-se que has pagat i suposo perquè no es coli la gent, a part de picar el bitllet a l’entrada de l’estació ho has de tornar a fer a l’entrada de l’andana del shinkansen.Aquest tren és el famós tren bala. Connecta les principals ciutats de Japó i n’hi ha de tres tipus, tens amb el mateix preu.

El Nozomi (のぞみ). Aquest és el que fa menys parades i del que n’hi ha més. El representa el color groc i si teniu un Japan Rail Pass no el podeu agafar pas, però si heu de pagar un bitllet i les ciutats són importants com per exemple fer Tokyo Kyoto, és el que heu de procurar agafar.

El Hikari (ひかり). Aquest fa una mica més de parades que l’anterior però no gaires més. Potser per fer el trajecte entre Tokyo i Kyoto, que estem parlant d’unes 2 hores i quart amb el Nozomi, amb aquest tardes una mica més de 2 hores i mitja. Aquest és el tren ideal si aneu amb Japan Rail Pass.

Aquest és el panell de trens per a Kyoto des de Hamamatsu, estació on no paren el Nozomi. Com veien, n'hi força i això que us he dit que els que n'hi ha més, els Nozomi, no paren aquí.
El Kodama (こだま). Aquest un shinkansen entre cometes perquè para a totes les estacions de shinkansen i el trajecte entre Kyoto i Tokyo el fa en prop de quatre hores. Per tant, procureu mirar quin tren és el que us convé.

Un altre tema és la reserva de seients. Menys els trens locals i express tots els trens tenen la possibilitat de comprar una seient reservat. Amb el Japan Rail Pass ho podeu fer i és molt recomanable per anar més tranquil. Si heu de comprar un bitllet, ull, que la reserva de seient vol dir pagar més. Jo mai he tingut problemes per no trobar seient en un tren, però sí que he vist gent dempeus en un shinkansen, per tant, quan un preguntin si reserved o non-reserved el meu consell és non-reserved.

En un shinkansen i trens de llarg o mig recorregut normalment hi ha algun vagó de fumadors. Està indicat en el terra i ho podeu preguntar ja que sempre tenen la mateixa distribució, tant si és per poder fumar o per no haver de suportar el fum d’altres persones.

Per últim tenim el green car. Aquest no és que sigui el vagó ecològic, és primera classe i s’ha de pagar un suplement.

Tot això està escrit en el terra de les andanes i en els panells informatius. Per tant, un cop en veieu algun us serà molt fàcil familiaritzar-vos amb ells. A més, no cal parlar de la puntualitat japonesa, crec que és ben famosa.

Fora dels shinkansen tenim els limited express. Aquest és un tren que també té un suplement per la velocitat i perquè para a poques estacions. Connecta ciutats a les que no arriba el shinkansen però que són importants. Cada línia té el seu propi nom i, per exemple, els Shirasagi és el que uneix Nagoya i Kanazawa.

Els trens express. Aquest són trens normals però que paren a no totes les estacions. Són els trens que heu de procurar agafar si heu de comprar bitllets i no voleu pagar suplements de velocitat. Tenen el mateix preu que els trens locals i van molt més per feina.

Per últim tenim els trens locals. Són els nostres rodalies. Res a dir, són lents i paren a tot arreu.

Pels que hem de comprar els bitllets cada vegada, els trens locals i express són els nostres amics. Jo m’hi he passat unes quantes hores amb ells, sobretot després de descobrir els seishun pass, que és un bitllet il·liminitat per cinc dies de trens locals i express a fer servir durant unes dates determinades. És transferible, per tant, el poden fer servir diverses persones a la vegada. Val 11.500 iens, és a dir, 2300 iens per dia. Per exemple, avui que us estic escrivint de tornada de Shizouka, anada i tornada val uns 6.500 iens i jo gastaré el meu últim dia de seishun pas.

Jo he comprat el que em permet fer-lo servir des del 10 de desembre fins els 20 de gener. Si penseu venir de vacances, és interessant que entre el 20 de juliol i el 10 de setembre.

Però sense dubte, si heu de venir el Japó us heu de fer amb el Japan Rail Pass. Ull, a part de la particularitat que us he dit dels shinkansen, al Japó hi ha moltes línies privades de metros i trens. Per tant, que no us confongui el nom ja que Japan Rail és el nom de la companyia més important i que té els shinkansen. Les altres no, però de vegades haureu de fer servir altres companyies i haureu de pagar els bitllets, com poden ser Meitetsu o Kintetsu.

Un últim aspecte que heu de tenir en compte si agafeu un Japan Rail és que també inclou els autobusos que gestiona la JR (Japan Rail). Els autobusos de línia són normalment la manera més barata de moure’s pel Japó, però també la més lenta.

De JR Pass n’hi ha de 7, 14 o 21 dies. A l’hora d’organitzar el viatge mireu bé si us surt a compte el de 14 o amb el de 7 passeu, ja que si esteu molt dies a Tokyo jo crec que no val la pena tenir-lo ja que les excursions a fer són a llocs propers (Kamakura) o s’han de fer servir altres companyies com per anar a Nikko (Amb el JR arribes a la meitat del camí).

En aquesta web trobareu horaris i preus dels bitllets que us serà molt útil per calcular què és més interessant. http://www.jorudan.co.jp/english/norikae/e-norikeyin.html

Bé, espero que us hagi estat d’utilitat i que aviat organitzeu el vostre viatge al Japó.

Per últim, unes fotos fetes a l'estació de Hamamatsu. Aquest és l'indicador que diu el tipus de tren (taronga equival a express), l'hora, el destí (Maibara), el nombre de vagons (6) i on obra les portes (els cercles entre els números 2 i 7)

Cada pocs segons, el cartell canvia i surt en romanji, perquè ho poguem entendre tots!!Aquí tenim el tren i veieu que ha parat davant del cercle, en aquest el número tres.

Per últim, una imatge del centre de l'estació en aquest cas amb la informació de la via d'on surt cada tren.


1 comentari:

  1. Collo company, quina entrada mes treballada, documentacio grafica, links, consells. Molt be, molt be. Em trec el barret.
    A veure si em trec la mandra de sobre i publico algo tambe.

    Vinga, ens la veiem dissabte

    ResponElimina